Bolezen, ki ji je ime debelost.

Na nastanek debelosti v veliko večji meri kot dednost vplivajo družinski zgledi: otroci staršev, ki imajo težave s težo, bodo imeli tudi sami pogosteje težave s težo kot drugi otroci.
ebel je tisti, ki ima 20 odstotkov več telesne maščobe, kot je priporočljivo za njegovo starost, telesno višino, spol in sestavo kosti. Slovenija tudi po debelosti ne zaostaja veliko za Evropo. Če ima več kot tretjina državljanov Evropske unije čezmerno telesno težo (njihov indeks telesne mase (ITM) je višji od 25 in manjši od 29,9), in je eden od desetih debel (z ITM nad 30), imamo Sloveniji kar 95 tisoč debelih, 25 tisoč pa že bolezensko debelih (z ITM nad 35).

2500
kalorij na dan je povprečna energijska potreba moškega.

Debelost je smrtna
Na strokovnem sestanku Združenja endokrinologov Slovenije so ugotovili, da je med slovenskimi otroki opaziti od dva- do trikratno povečanje debelosti. V Evropi vsako leto okoli 400 tisoč šoloobveznih otrok pade v kategorijo ljudi s čezmerno telesno težo.

Zaradi posledic bolezenske debelosti vsako leto umre 320 tisoč ljudi, strokovnjaki pa pričakujejo še večje naraščanje prevalence. Čezmerna telesna teža je tudi glavni dejavnik tveganja za srčno-žilna obolenja, nekatere oblike raka, težave z želodčno kislino, sklepi in dihanjem, bolezni žolčnika in vrsto drugih obolenj. Prevelika debelost pa lahko povzroči tudi smrt – prenehanje dihanja v spanju ali spalno apnejo.

Način življenja
Slaba prehrana in pomanjkanje telesne dejavnosti sta med glavnimi vzroki smrti v Evropi, ki bi jih lahko preprečili (poleg tega debelost povzroči osem odstotkov stroškov zdravstva).

Če ste se torej odločili za hujšanje, boste morali korenito spremeniti svoj način življenja, ne le prehranjevalnih navad. Vse diete ob navodilih za prehranjevanje svetujejo spremembo miselne naravnanosti in vključitev gibanja v svoj vsakdan. Različni shujševalni pripomočki, čudežne tablete, hitre diete … ne bodo prav nič pomagale, če se ne boste dovolj redno gibali. Pa saj ne gre le za idealno postavo, gre za vaše zdravje!

Vendar tudi pretiravanje z dietami in shujševalnimi postopki lahko vodi v smrt. U. S. Food and Drug Administration navaja 17 smrtnih primerov zaradi nizkokaloričnih diet, poleg tega so ugotovili tudi več izpadanja las, zaprtje, glavobol, depresivno razpoloženje, motnje menstrualnega ciklusa, utrujenost in drugo. Čim manj bo dieta drastična, tem lažje boste torej sprejeli nov način življenja in dlje boste lahko ohranili doseženo telesno težo. Tako kot ste se leta in leta napačno prehranjevali, tako bo vaše telo potrebovalo nekaj let, da se navadi na bolj zdravo življenje. Le pogumno in potrpežljivo!

KAJ JE NA RAZPOLAGO

Nizkokalorične diete
Nizkokalorična dieta zahteva vsakodnevno štetje kalorij, saj temelji na prepričanju, da je treba za hujšanje porabiti več kalorij, kot jih zaužijete. Obroki morajo biti zato načrtovani, kalorije pa točno preštete. Na dan lahko pojeste pet manjših obrokov, velikih približno za vašo pest, s približno 500 kalorijami manj, kot jih zaužijete običajno. Obroki naj bodo uravnoteženi, iz vseh skupin, s čim manj maščobami (pa še temi le nenasičenimi) in brez prečiščenih ogljikovih hidratov.
Prednosti: za kolikor boste zmanjšali količino zaužitih kalorij, za toliko boste tudi shujšali.
Slabosti: za pripravo obrokov je zaradi štetja kalorij potrebnega veliko časa, pogosto boste lačni, po določenem času se teža ustavi, čeprav dieto nadaljujete, pri drastičnem znižanju zaužitih kalorij se lahko pojavijo motnje hranjenja, primanjkuje najnujnejših hranilnih snovi.

95.000
Slovencev ima ITM večji od 30.

90-dnevna ločevalna dieta
Ločevalna dieta temelji na spoznanju, da za preveliko težo ni kriv presežek kalorij, ampak napačno kombiniranje hrane. Po ločevalni dieti so prvi dan na krožniku beljakovine, drugi škrobna živila, tretji ogljikovi hidrati in četrti sadje. Ta vrstni red nato traja tri mesece. Za kosilo je dovoljen poln globoki, za večerjo pa plitvi krožnik hrane. Enkrat na mesec je treba imeti vodni dan (vsakih 29 dni), med dieto pa ne smete pozabiti na dva litra popite tekočine, najbolje vode.
Prednosti: izguba čezmerne telesne teže (od 18 do 25 kilogramov v treh mesecih); sprememba presnove; ohranitev teže tudi po 90 dneh, ni tako imenovanega jojo učinka; količino hrane lahko prilagajate teži, ki jo želite doseči; lahko se do sitega najeste.
Slabosti: prvi teden se lahko tudi zredite; dieta je časovno omejena (90 dni, naslednji cikel naj ne bo takoj po prvem); uspešnost diete je odvisna od vsakodnevnega gibanja; lahko se pojavijo črevesne težave (napenjanje in podobno).

Montignacova GI-dieta
Montignacova dieta živila presoja po njihovem glikemičnem indeksu, ki je lahko visok (kar je slabo) ali nizek. Slovi kot lažja dieta, pri kateri se lahko ob uravnoteženo sestavljenih obrokih z nizkim glikemičnim indeksom najeste do sitega. Z jedilnika je treba v celoti izločiti prečiščene ogljikove hidrate in nekatera druga živila, ki spodbujajo trebušno slinavko k izločanju inzulina, živila z visokim glikemičnim indeksom, na primer koruzo, krompir, beli riž in sladkor. Dovoljena so živila z nizkim glikemičnim indeksom, kot so žita s celim zrnjem, fižol, nerafiniran riž, sočivje, suh grah in leča.
Prednosti: primerna kot vseživljenjska dieta, izboljša se presnova; od 20 do 30 odstotkov se zniža holesterol; zmanjša se tveganje za srčno-žilne bolezni.

Beljakovinska Atkinsonova dieta
Atkinsonova dieta je rezultat dolgoletnih izkušenj ameriškega zdravnika, ki je trdil, da odrasli za normalno življenje ne potrebujemo ogljikovih hidratov. Tako dieta temelji na različnih mesnih jedeh, ki vključujejo tudi maščobe, in le 20 gramov ogljikovih hidratov na dan.

Prednosti: primerna je za vse nepotrpežljive, saj je hujšanje hitro (tudi do 350 izgubljenih gramov na dan); po treh dneh se v telesu zgodi ketoza, kar omogoči izgorevanje maščob; najeste se lahko do sitega (obroki niso količinsko omejeni).
Slabosti: enolična prehrana, saj uživate le meso in maščobe; mnogi strokovnjaki opozarjajo, da je dieta zaradi preobremenitve ledvic (veliko zaužitih beljakovin) primerna le za krajši čas; pogosto se pojavi zaprtost; ob dieti je treba nujno uživati vitamine in minerale; ni primerna za vegetarijance.

Viktorija Jan, časnik Žurnal24

Več o Vita BAROS https://vitabaros.si/