Kaj morate vedeti o vitaminih in mineralih: odnosi med vitamini

Kaj morate vedeti o vitaminih in mineralih: dinamični odnosi

V večini primerov so ljudje zaposleni z razmišljanjem o makrohranilih, kot so beljakovine, ogljikovi hidrati in maščobe, ki zagotavljajo energijo v obliki kalorij. Toda povprečen posameznik se ne zaveda pomena tega, kaj je potrebno za izvedbo številnih presnovnih reakcij, zlasti ustrezne preskrbe z mikrohranili – vitamini in minerali. Ko razmišljamo o količinah, je pomembno razmisliti, ali ima nekdo presežek ali mu primanjkuje ali je toksičen na ravni določenega mikrohranila. Na žalost je klinično laboratorijsko testiranje lahko neučinkovito pri natančnem odčitavanju ravni teh hranil, zato se moramo na prehransko usmerjen izpit zanesti na simptome.

Poleg raziskovanja absolutne količine mikrohranil in njihovega pomena v telesu moramo razmisliti tudi o tem, kako vsak od njih pride v telo s prebavo in absorpcijo ter kako sodelujejo v sinergijskih ali antagonističnih odnosih. Mikrohranila imajo različne metode absorpcije in imajo lahko sinergijske lastnosti ali tekmujejo med seboj.

Klikni in preveri: vitaminsko-mineralna karta, ki povzema medsebojne odnose med vitamini. (eng.)

https://vitabaros.si/wp-content/uploads/2020/11/Metagenics_Vitamini_Minerali_Interactions_Chart_vita_baros.pdf

 

Tu je nekaj splošnih načel, ki jih je treba upoštevati:

V maščobah topni vitamini potrebujejo maščobe, da se absorbirajo, kar lahko dosežemo med obrokom; ponavadi imajo večji potencial toksičnosti, ker ostanejo v zalogah organov in maščob.

Voda topni vitamini potrebujejo vodni medij, da se raztopijo, telo pa običajno zagotovi neko vrsto topljene snovi za te vitamine, zlasti ob obroku. Če jih ne jemljete s hrano, bi bilo najbolje, če bi jih uživali z majhno količino tekočine.

Bistveni minerali so med seboj zelo konkurenčni. Poleg tega tekmujejo s težkimi kovinami zaradi njihove kemične konfiguracije in naboja. Več mineralov je kofaktorjev za potrebne reakcije v telesu. Na primer, nedvomno ste že slišali, da se magnezij uporablja v več kot 300 biokemičnih reakcijah. Najbolje je zaužiti minerale z obrokom; v nasprotnem primeru lahko pride do slabosti.

Vitamini skupine B običajno delujejo timsko, ko gre za biokemične poti; na grafikonu pa lahko vidite, da lahko izolirane količine nekaterih vitaminov B tekmujejo z nekaterimi drugimi. V glavnem vitamini skupine B niso toksični, razen vitamina B6 (piridoksin) , ki ima sprejemljivo zgornjo raven 100 miligramov na dan.

Vitamin C in vitamin E dobro sodelujeta. Imata edinstven odnos v načinu, kako lahko pomagata pri proizvodnji in regeneraciji glutationa.

Vitamin D se najbolje obnese, če ga uživamo z drugimi hranili, zlasti s kalcijem (saj pomaga pri absorpciji kalcija), vitaminom K in celo magnezijem, ki je potreben za popolno izrabo vitamina D.

Magnezij je sestavni del mnogih poti. O ravnovesju med kalcijem in magnezijem se že nekaj let razpravlja zaradi podobne kemične konfiguracije.

Jod je običajno mišljen za proizvodnjo ščitničnih hormonov. Med jodom in drugimi hranili, potrebnimi za ščitnični hormon, vključno z vitaminom A in selenom, obstaja sinergijska povezava.

Za minerale, kot so železo, baker in cink, velja, da so vsi antagonisti in tekmujejo; presežek enega lahko povzroči relativno pomanjkanje drugega.

Kot lahko vidite, je treba pri preučevanju vplivov med vitamini in minerali upoštevati več vidikov.

Razumevanje sinergijskih in konkurenčnih lastnosti mikrohranil je lahko koristno pri zagotavljanju, da zaužijete zadostno količino tistega, kar potrebujete.

Oglejte si vitaminsko-mineralno karto, ki povzema medsebojne odnose med vitamini. (eng.)

https://vitabaros.si/wp-content/uploads/2020/11/Metagenics_Vitamini_Minerali_Interactions_Chart_vita_baros.pdf

 

Več o Vita BAROS na https://vitabaros.si/

 

Viri:

Dawson-Hughes B et al. Dietary fat increases vitamin D-3 absorption. J Acad Nutr Diet. 2015;115(2):225-230.

National Institutes of Health. Vitamin A fact sheet for health professionals. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminA-HealthProfessional/. Accessed April 15, 2020.

Schwalfenberg GK et al. Vitamin D, essential minerals, and toxic elements: exploring interactions between nutrients and toxicants in clinical medicine. Sci World J. 2015;2015:318595.

Al Alawi AM et al. Magnesium and human health: perspectives and research directions. Int J Endocrinol. 2018;2018:9041694.

Chron’s and Colitis Foundation. Vitamin and mineral supplementation. https://www.crohnscolitisfoundation.org/diet-and-nutrition/supplementation. Accessed April 15, 2020.

Berg JM et al. The Citric Acid Cycle. Biochemistry, 5th Edition. New York: W H Freeman; 2002.

Hemminger A et al. Vitamin B6 toxicity. StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020

National Institutes of Health. Vitamin B6 fact sheet for health professionals. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-HealthProfessional/. Accessed March 15, 2020.

Minich DM et al. A review of dietary (phyto)nutrients for glutathione support. Nutrients. 2019;11(9).

van Ballegooijen AJ et al. The synergistic interplay between vitamins D and K for bone and cardiovascular health: A narrative review. Int J Endocrinol. 2017;2017:7454376.

Khazai N et al. Calcium and vitamin D: skeletal and extraskeletal health. Curr Rheumatol Rep. 2008;10(2):110-117.

Thacher TD et al. Vitamin D treatment in calcium-deficiency rickets: a randomised controlled trial. Arch Dis Child. 2014;99(9):807-811.

Deng X et al. Magnesium, vitamin D status and mortality: results from US National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001 to 2006 and NHANES III. BMC Med. 2013;11:187.

Rosanoff A et al. Essential nutrient interactions: Does low or suboptimal magnesium status interact with vitamin D and/or calcium status? Adv Nutr. 2016;7(1):25-43.

Rosanoff A et al. Essential nutrient interactions: does low or suboptimal magnesium status interact with vitamin D and/or calcium status? Adv Nutr. 2016;7(1):25-43.

O’Kane SM et al. Micronutrients, iodine status and concentrations of thyroid hormones: a systematic review. Nutr Rev. 2018;76(6):418-431.

Jayalakshmi S et al. Compromised zinc status of experimental rats as a consequence of prolonged iron & calcium supplementation. Indian J Med Res. 2016;143(2):238-244.

Gaby A. Nutritional medicine. Glob Adv Health Med. 2013;2(1):80.

Jayalakshmi S et al. Supplemental levels of iron and calcium interfere with repletion of zinc status in zinc-deficient animals. Food Funct. 2016;7(5):2288-2293.

Solomons NW. Competitive interaction of iron and zinc in the diet: consequences for human nutrition. J Nutr. 1976;116(6):927-935.