Telesna aktivnost in ustrezno prehranjevanje

Gibanje in hrana sta temelja zdravega življenja.

Pri zdravem hujšanju je pomembno, da se izogibamo prevelikemu vnosu kalorij, da jemo večkrat dnevno v manjših količinah, pijemo veliko tekočine in se redno gibamo. Gibanje, usklajeno s prehrano ali obratno, je najbolj učinkovit način za kontrolo telesne teže. Telesna vadba je za zdravje debelih ljudi enako pomembna kot hujšanje s pomočjo omejevanja hrane.
Redna rekreacija poskrbi za dobro počutje, vitalno telo in izboljšano kvaliteto življenja, vse omenjeno pa zdrava prehrana le še dopolni in okrepi.

Kaj jesti pred telesno aktivnostjo?

Hrana, ki jo zaužijete pred aktivnostjo, je namenjena polnjenju energijskih zalog, ki jih boste porabljali med samo vadbo. Vsebovala naj bi predvsem lahko prebavljive ogljikove hidrate in čim več tekočine.
Živila s sestavljenimi ogljikovimi hidrati, kot so polnozrnati kosmiči, testenine in drugi izdelki iz žitaric, ki zaradi počasnejše absorpcije delujejo dlje, a ne nudijo tako hitrega vira energije. Po želji lahko napitku, ki ga zaužijete pred vadbo, dodate tudi živila s stimulansi, na primer kakav(vsebuje teobromin), guarano(vsebuje guaranin oz. kofein) ali pravi čaj (vsebuje tein).
Najbolje je, da vsaj dve uri pred aktivnostjo ne jeste, seveda pa lahko svojo telesno aktivnost opravite tudi na tešče. Večina ljudi opaža, da s praznim želodcem lažje telovadijo, seveda pa je to odvisno tudi od tipa in časovnega trajanja aktivnosti. Joga se na primer najbolj prileže takrat, ko so naša prebavila popolnoma prazna, medtem ko se je pred dolgim tekom dobro podkrepiti. Pomembno je le, da pred vadbo ne uživate težje prebavljivih živil, kot so z beljakovinami in maščobami bogata živila, na primer meso, jajca in mleko, saj vam bo njihova prebava odvzela še kako potrebno energijo.

Kaj se dogaja v telesu med vadbo?

Med telesno aktivnostjo se v telesu dogajajo spremembe: dihamo hitreje in zato porabljamo več kisika, srce bije hitreje, pretok krvi je pospešen, mišice so aktivne in za svoje delovanje porabljajo več energije. Pri večini rekreativcev vadba ne traja več kot dve uri, zato se s prehrano med samo vadbo ni potrebno obremenjevati. Če je vaše telo zadostno prehranjeno, med takšno vadbo najverjetneje ne bo potrebovalo dodatne energije, porabljene energijske zaloge pa boste zlahka nadomestili po opravljeni aktivnosti.

Kaj jesti po telesni aktivnosti?

Ko opravite s telesno vadbo, je čas za počitek. Utrip in dih se umirita, mišice se sprostijo, telo pa začne z regeneracijskimi procesi. Obnoviti mora mišična vlakna, ki so se med naporom poškodovala, še bolj intenzivno vzdrževati homeostazo in biti kos oksidacijskemu stresu, ki se pojavi zaradi intenzivne tvorbe prostih radikalov.
Po treningu je čas za beljakovinsko bogatejša živila – v nasprotju s še vedno razširjenim prepričanjem ni nujno, da so ta živalskega izvora. Tudi vsa rastlinska živila namreč vsebujejo vse esencialne aminokisline, ki gradijo vaše mišice, njihova velika prednost pa je v vsebnosti antioksidantov.
Z nevtralizacijo prostih radikalov, ki se v telesu pospešeno tvorijo prav med telesno aktivnostjo, preprečijo poškodbe celične DNA, beljakovin in maščob ter tako omilijo poškodbe tkiv in pospešijo njihovo obnovo. V obroku, ki sledi vadbi, je zato vedno priporočljivo združiti tako beljakovine kot antioksidante.
Naročite hladne beljakovinske napitke namenjene osvežitvi po rekreaciji tukaj.